Fra nål og sot til tatoveringsmaskin og blekk: Tatoveringens historie i Europa
- Vilde Moe
- Jul 23
- 4 min read
Tenk deg dette: Du våkner en morgen for 5300 år siden. Det er kaldt. Du har vondt i ryggen. Så du lar kompisen din stikke deg med en nål og gni inn sot i huden. Voilà! Du er nå Europas eldste kjente tatovérte menneske: Ötzi.
I Europa har vi stukket blekk i huden i tusenvis av år, og historien er alt annet enn kjedelig. Tatoveringer er ikke bare “kult” eller “trendy” – de er en del av oss, og en del av kulturen vår. Vi i Pop Salong er ikke bare opptatt av kvalitet og hygiene når det kommer til tatoveringer - vi kjenner faget vårt inn og ut, og deler gjerne litt kunnskap - følg med for en reise i Europas tatoveringskultur:
⛰ Steinalderen: Når blekk var medisin (ca. 3300 f.Kr.)
Vår blekkede helt Ötzi ble funnet frossen i Alpene med 61 tatoveringer. Ingen fargerike sleeves eller tribal på korsryggen her – bare enkle, rette streker.
Men her er twisten: tatoveringene hans er strategisk plassert der han hadde tegn på leddplager. Altså: akupunktur + blekk = old school smertelindring? Genialt – og ganske hardcore.


Grekerne og romerne var litt delt på dette med tatoveringer. For noen betydde blekk: du er en kul kriger. For andre: du er en slave, kriminell eller taper.
Romerske soldater bar noen ganger tatoveringer for å vise tilhørighet – og for at fienden ikke skulle forveksle dem med vanlige folk. Men mest av alt ble blekk brukt for å merke “de mindre heldige” i samfunnet.
Det ble faktisk sett på som barbarisk. Tatovering = no-go for det romerske overklassesnobberiet.
⛪ Middelalderen: Syndig blekk og hellige merker (ca. 400–1400)
Etter Romerrikets fall tok kirken grep. Og du kan jo gjette hva de sa?
“Tatoveringer? Det er djevelens grafitti!”
Men vent litt – ikke for alle. Pilegrimer som dro til Jerusalem begynte å få religiøse tatoveringer som bevis på at de hadde gjort den hellige reisen. Du kunne få et kors på håndleddet eller en liten tekst på armen.
Så mens kirken sa “fy!”, sa enkelte prester “ja, men hvis det er for Jesus, da...”.
⚓ Renessansen & sjøfolkene: Fra kunst til havn (ca. 1400–1800)
I renessansen ble tatoveringer igjen sett på som noe litt “eksotisk” – altså: “vi gjør ikke det her i Europa, men SE hva disse rare folkene i Stillehavet gjør!”
Men så kom sjøfolkene.
Disse gutta (og noen få badass kvinner) begynte å plukke opp tatoveringskunsten fra Polynesia, Sør-Amerika og Afrika. De kom tilbake til havn med ankre, skip, damer og datoer prikket inn i huden. Og plutselig ble tatovering lik frihet, reiselyst – og kanskje litt skryt.
🤵♂️ 1800-tallet: Blekk for de rike og kongelige (ja, faktisk)
Du tenker kanskje tatovering var for banditter og sjømenn? Nope.
Faktisk ble tatoveringer kjempepopulært blant adelen og de kongelige i Europa på 1800-tallet. Tsaren i Russland, kong Edward VII i England og flere tyske prinser hadde blekk. Dette var også starten på “moderne tatovering” i Europa, med de første elektriske tattoomaskinene og profesjonelle studioer.

🎸 1900-tallet: Fra sideshow til subkultur
På begynnelsen av 1900-tallet var tatovérte fortsatt rare dyr i sirkus. Bokstavelig talt. Folk betalte for å se “The Tattooed Lady” og “The Human Canvas.”
Men så kom andre verdenskrig, og med den: flere tatoveringer på soldater og sjøfolk.
I etterkrigstiden ble tatovering igjen litt tabu. Koblet til motorsykkelgjenger, fengsel og “dårlig oppførsel.” Det var ikke akkurat noe du viste frem på søndagsmiddagen hos bestemor.
Men under overflaten vokste det frem en kultur. Punkere. rockere. Alternativ ungdom. Streetart. DIY-estetikken. Og boom – tatovering ble et opprør.
🦋 2000-tallet til i dag: Fra stigma til status
Rundt år 2000 eksploderte tatovering inn i popkulturen. TV-programmer som Miami Ink og LA Ink gjorde det hele kommersielt. Folk stod i kø for å få små evighets-symboler og sitater på ribbeina.
Tatovering var ikke lenger rebelsk – det var mainstream. Og plutselig fikk vi:
Micro tattoos
Realistiske portretter
Minimalistisk linework
Watercolor tattoos
Matchende venninne-tatts (🤷)
Samtidig begynte flere europeiske land å regulere og profesjonalisere bransjen, og kunstnere ble nettopp det – kunstnere.
💥 2020 og fremover: Kunst, identitet og teknologi
I dag finnes det hundrevis av stiler, og tatovering er både kunstform, selvuttrykk og business.
Folk får tatoveringer for å minnes, for å hedre, for å vise hvem de er – og bare fordi det er sykt fint. Lasermulighetene gjør det også lettere å eksperimentere.
Tatovering er ikke lenger “et valg for livet” – det er en del av livet.
📚 Kilder:
“Tattoos: The Ancient and Mysterious History” – Smithsonian Magazine
“Ötzi the Iceman and his tattoos” – South Tyrol Museum of Archaeology
“A Short History of Tattooing in Western Culture” – The Journal of History and Culture
“The Cultural History of Tattoos in Europe” – European Tattoo Archive
“Tattooing in Antiquity” – World History Encyclopedia



Comments